انتخابات

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت تقویت شبکه بهداشت و درمان شهری کشور و همچنین گسترش برنامه سلامت خانواده به کل کشور، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده است تا پایان امسال کل جمعیت شهری کشور به برنامه سلامت‌خانواده بپیوندند.

 هر کد ملی باید یک پرونده سلامت داشته باشد

حسین فرشیدی،  شبکه بهداشتی ‌و درمانی کشور را از دستاوردها و افتخارات انقلاب اسلامی خواند که در کنترل بیماری‌ها و افزایش چشمگیر شاخص‌های بهداشتی نقش بی‌بدیلی داشته و در عین حال در تشریح اقدامات انجام شده جهت تقویت شبکه بهداشت و همچنین اجرا و گسترش برنامه پزشک خانواده، گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش برنامه‌ پزشکی‌ خانواده هستند و از این طریق با شبکه بهداشتی و درمانی کشور در ارتباطند.

اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت شبکه بهداشت و درمان شهری

وی در همین راستا به اقدامات وزارت بهداشت در دولت سیزدهم در راستای تقویت شبکه بهداشتی و درمانی در مناطق شهری اشاره کرد و توضیح داد: با اجرای برنامه پویش ملی سلامت و شناسایی تعداد زیادی از بیماران فشار خون و دیابت که از بیماری خود اطلاع نداشتند، ضرورت تقویت شبکه بهداشت و درمان شهری بویژه جهت دسترسی سنین بالای ۳۰ سال، بیش از پیش مشخص شد؛ چراکه اگر در شهرها نیز این شبکه همانند روستاها فعال بود، قاعدتا با چنین آماری مواجه نمی‌شدیم.

۲۷میلیون جمعیت شهری تحت پوشش برنامه سلامت خانواده

فرشیدی ادامه داد: به این ترتیب اجرای برنامه سلامت ‌خانواده در مناطق شهری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها و سازمان‌های ذینفع از جمله سازمان‌های بیمه‌گر و تدوین و اصلاح دستورالعمل‌های مربوطه، برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» به تدریج در شهرستان‌های مختلف به اجرا گذاشته شد؛ به طوری که اکنون ۱۹۵ شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۲۷میلیون نفر در این شهرها، تحت پوشش این برنامه قرار دارند و در برنامه داشتیم که با لحاظ اعتبارات لازم، پوشش برنامه در تمام شهرها تا پایان امسال کامل شود.

یک پرونده سلامت برای هر کد ملی

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه سلامت خانواده مقرر شده که برای هر ایرانی و هر کد ملی، یک پرونده سلامت ایجاد شود، تاکید کرد: البته اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود، بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم. در مجموع در قالب برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک مقرر شده که مراقبان سلامت سنین بالای ۳۰ سال در شهرها و شهرستان‌های تحت پوشش برنامه، هر شش ماه یک‌بار به لحاظ فشارخون، دیابت و برخی سرطان‌های شایع غربالگری و کنترل شوند.

یک مراقب سلامت به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه اجرای طرح سلامت‌ خانواده، زیرساخت‌ها و زمینه اجرای برنامه پزشکی‌ خانواده در مناطق شهری را فراهم می‌کند، افزود: البته مشخص است که اجرای کامل این برنامه و تحقق اهداف در نظر گرفته شده، علاوه بر زیرساخت‌های فیزیکی، نیازمند نیروی انسانی است؛ بر همین اساس در برنامه ‌سلامت ‌خانواده به ازای هر یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، یک کارشناس بهداشت لحاظ شد تا به این ترتیب مراقبان سلامت مانند بهورزان در روستاها، مراقبت فعال افراد تحت پوشش خود را داشته باشند. البته در استان‌های فارس و مازندران که چندین سال است برنامه پزشکی ‌خانواده در حال اجراست به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک کارشناس بهداشت به عنوان مراقب سلامت فعال است.

بیماری‌های غیرواگیر عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها

فرشیدی بیماری‌های غیرواگیر را عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشور خواند و با بیان اینکه ۴۳ درصد از این مرگ و میرها به بیماری‌های قلب و عروق مربوط می‌شود که از عوامل خطری نظیر فشارخون بالا و دیابت ناشی می‌شوند، افزود: بنابراین لازم است که مراقبان سلامت با انجام اقدامات تشخیصی بهنگام از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و با ارجاع بیمار شناسایی شده به سطوح بالاتر خدمات، اقدامات درمانی مورد لزوم برای وی فراهم شود.

برنامه‌ریزی پوشش کل جمعیت شهری تا پایان امسال

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌ها، تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها و همچنین اهمیت افزایش سطح سواد سلامت جامعه در این رابطه، گفت: در مجموع طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده که تا پایان امسال کل جمعیت شهری کشور یعنی معادل ۲۸ میلیون نفر دیگر به برنامه سلامت خانواده بپیوندند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش در تعریف «سلامت» گفت: فرد سالم کسی است که علاوه بر سلامت جسمی از سلامت روانی، اجتماعی و معنوی نیز برخوردار باشد و این درحالیست که ابعاد مختلف سلامت بر سلامت جسمی بسیار تاثیرگذار است و از طرف دیگر هم بیش از ۷۰ درصد عوامل موثر بر سلامت، در خارج از حوزه سلامت و اختیارات مجموعه وزارت بهداشت رقم می‌خورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.